Utskrift fra slekt.no:


Embla tilbake igjen?

EmblaI flere måneder har brukere av det delvis norske slektsdataprogrammet Embla ikke fått svar fra leverandøren. Nå lover Embla Norsk Familiehistorie at de er tilbake, og at de fleste problemene er løst. Som kompensasjon har brukerne/medlemmene fått 10 måneders gratis forlengelse av sitt medlemskap.

Slektsdataprogrammet Embla er et delvis norskutviklet dataprogram. Det er rogalendingen og gründeren Stein Inge Haaland som står bak programmet. Han satset ambisiøst på å lage et norsk slektsdataprogram. Og langt på vei lyktes han, men Embla har også møtt mye motgang.



For noen år siden ble kjøp av dataprogrammet Embla gjort om til medlemskap i Embla Norsk Familiehistorie. Dermed måtte brukerne av Embla ikke bare kjøpe et dataprogram, men betale årlig medlemskontingent for å sikre seg oppdatering av programvaren. Det var en ny og dyr løsning for brukerne, men kanskje en nødvendig modell for å sikre et norskutviklet datataprogram i en nisje som slektsgransking er.



I juli i år ble hele Norsk Familiehistorie “satt på vent” på grunn av problemer med medlemsportalen på internett. Stein Inge Haaland skrev da følgende til medlemmene:



“Det er ikke mulig for meg å håndtere brukerstøtte og spørsmål som kommer inn til oss når jeg ikke har et medlemsprogram å støtte meg til. Hvis jeg forsøker å gjøre noe nå vil det kun skape misforståelser i fremtiden. Vi setter derfor Norsk Familiehistorie på «vent» den tiden vi trenger for å skifte ut systemet som ikke fungerer.”




Fra juli og fram til nå har mange brukere av Embla uttrykt sin frustrasjon og misnøye på nettforumet til Embla. Også slekt.no har fått en rekke henvendelser fra oppgitte Embla-brukere. Enkelte har ikke klart å få tilgang til slektsdata de har brukt år på å samle.



For en stund siden flyttet Embla i praksis fra Norge til Sri Lanka. Der har Embla engasjert flere datautviklere. Og i løpet av høsten har Embla engasjert både en polsk og en norsk medarbeider som skal stå for brukerstøtte.



Nå gir Embla Norsk Familehistorie sine medlemmer beskjed om at firmaet igjen er tilbake i “normal gjenge”. I e-posten til medlemmene står det blant annet:



“Som mange av dere har lagt merke til, har vi i lengre tid vært ute av stand til å tilby de tjenester som medlemmer av Embla Norsk Familiehistorie har krav på. Vi har ved flere anledninger beklaget dette med informasjon på medlemssider i form av artikler. Vi har forståelse at det har kommet en del negative reaksjoner fra medlemmer. For en stund siden startet vi med et krafttak for å rette opp dette. To nye ansatte som har ansvar for brukerstøtte og oppfølging av medlemmer er på plass. Det samme er en gruppe med programmerere som jobber for å utbedre de tekniske utfordringene som har vært.”




Embla ønsker også å gi en kompensasjon til sine misfornøyde medlemmer. Det gjør de ved å gi alle medlemmer 10 måneder gratis medlemskap:



“For alle dere som har vært medlemmer det siste året og ikke fått det tilbudet som dere har betalt for, så sier det seg selv at vi må gjøre opp for dette. Alle som var medlem den 1. januar 2012 har nå fått utvidet medlemskapet med 10 måneder. Det vil si at vi kompenserer våre medlemmer med ca 1,4 millioner kroner for de problemene som har vært den siste tiden.”




(26.10.2012)